Verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot levert honden- en kattenvoeding aan huis in hervulbare glazen potten

“Dierenvoeding zonder verpakkingsafval, met kleinere pootafdruk, maakt ook een verschil”

Antwerpen, 30 maart 2022 – Heel wat honden- en kattenliefhebbers zoeken naar manieren om hun huisdier op een ecologische manier te verzorgen, bijvoorbeeld door te kiezen voor biologisch afbreekbare kattenbakvulling. Ook bij de aankoop van voeding voor hond of kat kan je bewust je milieu-impact verlagen. De online verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot levert sinds kort kattenbrokken en veggie en vegan hondenvoer aan huis, in herbruikbare glazen potten. Dierenvoeding zonder verpakkingsafval dus, met een ‘kleinere pootafdruk’.

Het concept van Pieter Pot is eenvoudig. Je kiest op de site welke producten je wil kopen, in glazen potten. Pieter Pot levert die bij je thuis af. Bij de volgende bezorging nemen ze de lege potten weer mee en krijg je je statiegeld terug. Pieter Pot koopt haar producten in bulk aan en vult vervolgens de potten, in maatwerkbedrijven.

Het assortiment van Pieter Pot bestaat vooral uit droge houdbare voeding, waaronder ​ dus ook honden- en kattenvoer.

“We willen de boodschappenketen verpakkingsvrij maken. Het is niet meer dan logisch dat we ook dierenvoeding in ons assortiment opnemen. Dierenvoeding is voor veel Vlamingen een vast onderdeel van hun wekelijkse boodschappen”, aldus Puck Schaaphok, Head of Belgium van Pieter Pot.

Minder CO2-uitstoot dankzij veggie en vegan hondenvoeding én slimme transporten

Pieter Pot is voortdurend in gesprek met producenten, om te bekijken of zij in bulk kunnen leveren. Zo kwamen ze in contact met de Belgische start-up Imby Petfood. Dat bedrijf maakt duurzame en gezonde hondenvoeding zonder vlees of vis en met een CO2-neutrale productielijn. De snacks van Imby zijn gemaakt van hoogwaardige proteïnen van insecten en groenten.

“Vleesproductie heeft een grote impact op onze CO2-uitstoot. Als je weet dat 20 procent van onze vleesproductie bestemd is voor dierenvoeding, is het niet gek om op zoek te gaan naar een vegetarisch alternatief voor je hond”, klinkt het bij Imby.

Het Imby-assortiment bij Pieter Pot bestaat uit hondensnacks voor frisse adem (volledig vegan), hondensnacks voor een stralende vacht en hondensnacks ‘snoozen & slapen’.

Daarnaast kan je bij Pieter Pot ook kluifjes en kattenbrokken in hervulbare glazen potten kopen van hun huismerk. Kers op de taart zijn de shampoo bars voor honden, die je helpen om nog wat meer verpakking uit te sparen in de zorg voor je viervoeter.

Het systeem van Pieter Pot bespaart zelf ook flink wat CO2. Het bedrijf kan aantonen dat een gevuld winkelmandje van Pieter Pot een lagere CO2-uitstoot heeft dan een winkelmandje met identieke producten aangekocht bij een reguliere supermarkt. Voor een plastic fles ketchup in de reguliere supermarkt gekocht, ligt de CO2 uitstoot bijvoorbeeld 157% hoger dan bij een aan huis geleverde herbruikbare glazen pot - met dezelfde ketchup erin - van Pieter Pot.

“Aan huis leveren kan op een duurzame manier, doordat wij zoveel mogelijk transporten combineren én doordat de bezorgdiensten ook foodboxen voor andere bedrijven meenemen. Door met herbruikbare potten te werken elimineren we eenmalige verpakkingen. Die veroorzaken de grootste uitstoot, zelfs als ze recycleerbaar zijn. Als we gaan groeien, wordt ons systeem zelfs nog duurzamer: hoe meer leveringen in één gebied, hoe minder CO2 het transport verbruikt”, aldus Schaaphok.

Hoe werkt het?

De van oorsprong Nederlandse online supermarkt is sinds oktober ook in ons land actief en levert in heel Vlaanderen en Brussel. Het volstaat om een gratis account aan te maken om bestellingen te doen bij Pieter Pot. Wanneer je voor 12 uur ‘s middags bestelt, is de kans groot dat je boodschappen de volgende avond al geleverd worden, als er een bezorgmoment beschikbaar is. De bezorger levert je bestelling aan huis, op een door jou gekozen moment.

www.pieter-pot.be

Retail Durability