#UltimasChallenge roept op tot creatieve odes aan Vlaamse cultuur

De wedstrijd loopt tot en met 25 april in aanloop naar de uitreiking van de Ultimas 2021, de Vlaamse Cultuurprijzen

Brussel, 12 april 2022 - Na een succesvolle eerste editie in 2021 is de #UltimasChallenge opnieuw live op sociale media. Het is een laagdrempelige oproep aan iedereen om een creatieve ode te brengen aan iets of iemand uit de Vlaamse cultuur: een kunstenaar, schrijver, gezelschap, architecturaal pareltje... Deelnemen aan de wedstrijd kan nog tot en met 25 april. Op 10 mei zetten we een selectie van de inzendingen in de kijker tijdens de Ultimas 2021-uitreiking in deSingel.

In aanloop naar de uitreiking van de Ultimas 2021 op dinsdag 10 mei is er de #UltimasChallenge. Daarmee daagt de Vlaamse overheid creatievelingen uit om zelf een kunstwerk te maken geïnspireerd op de Vlaamse cultuur. De opdracht is simpel: maak met wat je in huis hebt een kunstwerk, geïnspireerd door een bijzondere Vlaamse schilder, dichter, beeldhouwer, architect, muzikant, modeontwerper, illustrator... Daarna plaats je deze ode met de hashtag #UltimasChallenge op je sociale mediaprofiel en tag je het account @ultimas_vlaanderen op Instagram of @UltimasCultuurprijzen op Facebook. Privé-accounts kunnen via een persoonlijk bericht een foto of video van hun werk insturen.

​Eerste inzendingen: van Rinus Van de Velde in vilt tot West-Vlaamse Arno-cartoon

Illustrator Jeroen Van Zwol legt haarfijn uit hoe mensen kunnen deelnemen. Hij toont ter inspiratie ook enkele voorbeelden, zoals ‘een Urbanus uit papier-maché’.

Inspirerend voorbeeld 'Urbanus uit papier-maché' van @zwoltopia

De #UltimasChallenge is volledig vormvrij. (Digitale) tekeningen, schilderijen met plakkaatverf, keramiek, collages uit pasta, voorgedragen gedichten, een drumsolo… alle creatieve uitingen zijn toegelaten.

Een selectie uit de eerste inzendingen:

• Scenariste Elisabeth Lucie Baeten brengt een muzikale ode aan Regi in een alternatieve, komische versie van ‘Kom Wat Dichterbij’.
  • Lore Laporte combineert wolvilt en foto’s van haar kinderen om Rinus Van de Velde te eren.
  • Cartoonist Arnoleon zet zijn naamgenoot en rockicoon Arno in de spotlights in een West-Vlaamse cartoon.
  • Pessimistically Optimistic Frank maakt een sculptuur (klei, glasvezel, polyester) als eerbetoon aan de Mosselen om Half Twee-podcast van Xander De Rycke & friends.
  • Illustrator Lieven Moens (Made_by_moons) eert Twee Meisjes van Raymond van het Groenewoud met een uniek posterontwerp.

Inzendingen #UltimasChallenge maken kans op cultureel verantwoorde prijzen

De #UltimasChallenge wordt voor de tweede keer georganiseerd in het kader van de Ultimas. Die worden op dinsdag 10 mei uitgereikt tijdens een live awardshow in deSingel. De show start om 19 uur en is ook te volgen via VRTNU en op Radio 1.

De mooiste, grappigste, meest ontroerende inzendingen worden getoond tijdens de awardshow. Daarnaast maakt elke deelnemer ook kans op een museumpas, kunstboek, Knack-abonnement of de hoofdprijs: een ‘Logeren in Vlaanderen’-vakantiecheque ter waarde van € 500.

Dit jaar worden er 13 prijzen in evenveel categorieën uitgereikt aan toonaangevende kunstenaars, organisaties of gezelschappen. Er zijn twee nieuwe categorieën: Opkomend Talent en een Publieksprijs die wordt uitgereikt door Knack en Radio 1 (stemmen kan tot en met 5 mei 2022, via deze link). Onder de genomineerden van de Publieksprijs zijn onder andere Werchter Parklife, Tomorrowland – Around the World 2021, Bart Peeters, Meskerem Mees, DOCVILLE, The Crystal Ship Oostende en Surprise #LikeMe te vinden.

Praktisch #Ultimaschallenge

Alle praktische informatie is terug te vinden op het Instagramaccount @ultimas_vlaanderen of op de website. Alle inzendingen zijn zichtbaar via de hashtag #Ultimaschallenge. De challenge eindigt op maandag 25 april.

Bekijk hieronder de eerste inzendingen

Bram Boriau Talking Birds manager, Talking Birds