Pieter Pot ondertekent Vlaamse Green Deal Anders Verpakt

Online verpakkingsvrije supermarkt wil eigen aanbod uitbreiden en andere bedrijven inspireren

Embargo tot vrijdag 11 maart 16.00 uur

Antwerpen/Hasselt, 11 maart 2022 – De online verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot ondertekent vandaag de Green Deal Anders Verpakt van de Vlaamse overheid, samen met heel wat andere partnerorganisaties en bedrijven. “Het is onze ambitie om de hele boodschappenketen verpakkingsvrij te maken. Door te tonen dat het kan en hoe het kan, willen we wegen op het beleid”, zegt Puck Schaaphok, Head of Belgium van Pieter Pot.

“Dankzij ons volledig verpakkingsvrije model hebben we flink wat expertise opgebouwd in de preventie van het gebruik van verpakkingen én in het hergebruik ervan, de dubbele focus van de Green Deal Anders Verpakt. We kijken ernaar uit om banden te smeden met andere Vlaamse bedrijven om samen verpakkingsafval te verminderen,” zegt Puck Schaaphok, Head of Belgium van Pieter Pot.

“We willen ook ons eigen aanbod verpakkingsvrije producten verbreden en met concrete projecten in deze Green Deal Anders Verpakt stappen. We zijn continu aan het zoeken hoe we nieuwe producten verpakkingsvrij tot bij onze klanten kunnen krijgen. Hoe groter het verpakkingsvrije aanbod, hoe groter de impact”, aldus Schaaphok.

Logische stap

Pieter Pot, een van oorsprong Nederlandse startup, is sinds oktober ook in ons land actief. Meer dan 8.000 Vlamingen zijn vandaag al klant bij de eerste online verpakkingsvrije supermarkt. Die levert lekkere producten aan huis, in herbruikbare glazen potten – en neemt de lege potten bij de volgende bezorging ook weer mee. Exit verpakkingsafval dus. Schaaphok: “We willen graag met andere bedrijven in gesprek gaan, praktische tips en tricks uitwisselen en onszelf pushen om nog meer verpakkingsvrije boodschappen aan te bieden.”

Focus verschuift van recyclage & inzameling naar andere distributie- en consumptiemodellen

Met de Green Deal Anders Verpakt wil Vlaanderen inzetten op minder eenmalige verpakkingen. “Omdat we duurzamer moeten omspringen met onze grondstoffen, verlegt deze Green Deal de focus van inzameling en recyclage naar andere distributie- en consumptiemodellen”, klinkt het.

Pieter Pot bedacht zo’n nieuw model.

“Wij zien ons concept als een blueprint voor een verpakkingsvrij model waarop andere spelers kunnen inhaken. Dat Vlaanderen ons de kans geeft om hierrond uitwisselingen op te zetten binnen onze sector, appreciëren we erg”, aldus Schaaphok.

De Green Deals zijn vrijwillige overeenkomsten tussen (privé)partners en de Vlaamse Overheid, vanuit een gezamenlijk engagement om een groen project te starten. Zo lanceerde Vlaanderen o.a. al de Green Deals ‘natuurlijke tuinen’, ‘eiwitshift op ons bord’ en ‘duurzame stedelijke logistiek’.

De campagnepagina Vlaamse Overheid Green Deal Anders Verpakt

Meer info over Pieter Pot: www.pieter-pot.be