Lancering van play.brussels, veel méér dan een audiovisuele cluster

Brussel, 3 mei 2022 - Naar aanleiding van het Belgische staatsbezoek aan Griekenland, maakt hub.brussels de officiële lancering van play.brussels bekend. Dat is de opvolger van screen.brussels. Het vernieuwde clusterproject zal zoveel mogelijk Brusselse bedrijven ondersteunen in de cross-mediale sector.

Koning Filip, Athene en Extended Reality (XR)

Het staatsbezoek aan Griekenland, met Koning Filip en Koningin Mathilde, ving aan op dinsdag 3 mei 2022. Het bezoek staat in het teken van visuele hightech-toepassingen – zoals augmented, virtual en extended reality* (AR/VR/XR). Behalve hub.brussels omvat de Brusselse delegatie ook bedrijven als Demute Studio (sound design), Studio Waterzooi (videogames), Crafteke Digital Agency (videogames, VR/AR), Tempora (museografie),…

Tijdens het staatsbezoek krijgen de deelnemende bedrijven uitgebreid de kans om hun innovatieve toepassingen voor te stellen aan een Grieks publiek van prominente gasten en instellingen – zoals Lína Mendóni (Grieks Minister van Cultuur), Thomas Kolokhitas (Voorzitter van VRARA, de Griekse vereniging voor AR en VR) en officials van het Akropolis Museum, de Onassis Foundation,…

*XR (Extended reality) verwijst naar de gecombineerde reële en virtuele interactie tussen mens en machine, gebaseerd op digitale technologie. XR maakt levensechte, visuele simulaties mogelijk, die virtuele inhoud combineren met de live-ervaring van gebruikers. De term XR omvat ook: augmented reality (AR), mixed reality (MR) en virtual reality (VR).

Koning Filip en Koningin Mathilde

Een sector in revolutie, een cluster in evolutie

Sinds 2013 adviseert én promoot hub.brussels audiovisuele bedrijven uit het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Dat gebeurde binnen het kader van screen.brussels. Doelstelling van het initiatief? Ondernemers ondersteunen en begeleiden, inclusief individueel advies op maat. Bijvoorbeeld over juridische, financiële en zakelijk vraagstukken. Het aanbod omvat ook opleidingen en workshops, netwerk-events en begeleiding bij het prospecteren van nieuwe klanten en partners. Zowel België als in het buitenland, op tal van vakbeurzen en evenementen.

"Met het vervagen van de grenzen tussen media en de artistieke sector – en de snelle technologische vooruitgang – was het label ‘Screen’ te beperkt om alle activiteiten en creatieve impulsen van Brusselse bedrijven correct te omschrijven,” verklaart Isabelle Grippa, CEO van hub.brussels. “De jongste jaren zagen we in Brussel, net als elders, tal van nieuwe formats, skills en talenten ontstaan. En die willen we voor de volle 100 % kunnen ondersteunen. Net zoals we dat doen met de audiovisuele sector."

Vandaar de opstart van play.brussels, de jongste in het rijtje van zeven clusters (een overzicht vind je onderaan deze pagina). Het gloednieuwe play.brussels is gebouwd op het bestaande netwerk van voorganger screen.brussels. Dat telt meer dan 160 bedrijven, 20 partners en 10 experts. De opvolger verruimt haar doelgroep, en zal ook focussen op de veelbelovende en snelgroeiende sector van videoclips, podcasts, videogames, etcetera. De nieuwe cluster streeft naar het aanhalen en versterken van banden met een breed spectrum van ondernemers en partners – van muziekproductie tot podiumkunsten.

"De opstart van play.brussels, gecombineerd met de uitbreiding van onze steun tot alle audiovisuele sectoren, maakt deel uit van de nieuwe strategie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Die is erop gericht om culturele en creatieve bedrijven beter te ondersteunen. Deze sector is namelijk één van de prioritaire sectoren in de transitie-economie, onder meer wegens de substantiële bijdrage aan de uitstraling en de aantrekkingskracht van het Gewest. Tenslotte zet deze sector ook de creativiteit van onze Brusselse ondernemers extra in de verf", aldus Barbara Trachte, Brussels Staatssecretaris voor Economische Transitie.
Barbara Trachte, Brussels Staatssecretaris voor Economische Transitie

Van Venetië tot Keulen, met Brussels in het hart

Het programma van play.brussels ziet er alvast boeiend en veelbelovend uit. We reizen telkens af met een Brusselse delegatie bestaande uit ondernemers en partners uit de sector – samengesteld op maat van elk event. Op de agenda:

• Cannes (17 tot 28 mei): naar aanleiding van het beroemde Filmfestival en het bijhorende ‘Marché du Film’ in Cannes. Doelstelling: netwerken met Brusselse producenten, audiovisuele bedrijven en internationale partners.
  • La Rochelle (juni): bezoek aan Sunny Side of the Doc – een filmfestival voor documentaires, inclusief Pixii, een side-event gericht op VR/AR-technologie.
  • Keulen (augustus): bezoek aan het wereldbefaamde Gamescom, dé Europese vakbeurs voor videogames.
  • Venetië (september): bezoek aan Venice Production Bridge, in het kader van het filmfestival van Venetië. Venetië is het grootste A-klasse filmfestival met een competitie voor VR/AR.
  • Amsterdam (september): deelname aan de International Broadcasting Convention (IBC), gewijd aan de media en entertainment.

Ondertussen verliest play.brussels de thuisbasis niet uit het oog. Zo ondersteunt de cluster bijvoorbeeld de derde editie van het Brussels Podcast Festival, gevolgd door het Brussels Short Film Festival (BSFF) in april. Vervolgens slaan onze teams de handen in elkaar met het onnavolgbare Video Killed the Radio Star (VKRS), een festival dat plaatsvindt op 10 en 11 juni in Les Riches Claires.

De cluster en haar leden zijn ook van de partij om professionele ondersteuning te bieden aan BRIFF, of het Brussels International Film Festival (van 23 juni tot 2 juli). Idem voor BIFFF, het Brussels Fantastic Film Festival (van 29 augustus tot 10 september). Niet te missen!

Brusselse bedrijven die de enorme veelzijdigheid van play.brussels belichamen:

Lucidweb, The Pack, Jungle Film, Exiin, Demute…

In Brussel ontmoeten we vandaag een nieuwe generatie gepassioneerde ondernemers-creatievelingen. Zij willen bruggen bouwen tussen verschillende disciplines en vaardigheden, om de hokjes van de klassieke producties neer te halen. Dat willen we ondersteunen met play.brussels, dat fungeert als ontmoetingsplaats en springplank voor talent,” verklaart Aurore Boraczek, coördinator van play.brussels.

Studio Demute

Demute focust op innovatieve audio voor virtual reality (VR), gaming en digitale animatie. Zijn missie: een nieuwe dimensie geven aan het geluid en de bijhorende flitsende soundtracks in VR, videogames en andere futuristische toepassingen. In eerste instantie was hub.brussels het klankbord dat Demute nodig had om z’n weg te vinden bij de financiering en het opstarten van z’n eigen zaak. In tweede instantie konden we Demute helpen met waardevolle contacten op buitenlandse beurzen. In het spoor van enkele handelsmissies legde Demute contacten in Canada en Zuid-Korea.

LucidWeb

LucidWeb wil virtual reality en augmented reality makkelijk toegankelijk maken voor iedereen, zowel voor bedrijven als hun klanten. Met een minimum aan technische beslommeringen, of je nu kijkt via smartphone, headset of desktop. Een verhaal dat duidelijk aanslaat. LucidWeb kan vandaag rekenen op klanten als de VRT, ARTE en de Europese Commissie.

We Tell Stories

We Tell Stories is een productiehuis voor storytelling, via audiovisuele producties en podcasts. We Tell Stories organiseert ook opleidingen en events voor journalisten en de communicatiesector. Tegelijk tracht het productiehuis de ontwikkeling van podcasting in België maximaal te ondersteunen.

De ondernemers achter We Tell Stories besteden veel aandacht aan het respecteren van journalistieke deontologie. Oprechte, originele en creatieve content staat centraal in hun aanpak. Hun producties moedigen de kijker én luisteraar aan te blijven dromen, dingen in vraag te stellen en jezelf te engageren. Hun creaties zijn goed zijn voor oren, hart, hersenen én de samenleving!

Ontdek de andere 6 clusters van hub.brussels

play.brussels: voor ondernemers en andere stakeholders actief in cross-mediale producties (vanaf 2022).

IT, marketing, new media & cyber security Business Brussels Innovation