Eenvoud, degelijkheid, lokale productie en plezier, de vier concepten die centraal staan bij het nieuwe fietsmerk uit Brussel: SUGG

Lente staat voor de deur. Voor veel mensen het moment om de fiets weer van stal te halen. En voor het nieuwe merk SUGG het moment om twee fietsateliers te openen in hartje Brussel. SUGG maakt van de gelegenheid gebruik om hun eerste fiets ‘made in Brussels’, de Compacto, voor te stellen. ​ Het merk weerspiegelt de waarden van oprichter Frédéric Mertens-Sugg, die ook achter het merk Ahooga zit, voor wie eenvoud een manier van leven is.

"Onze fietsen worden bedacht om het leven van onze gebruikers simpeler en aangenamer te maken, met een robuust, autonoom en effectief hulpmiddel. Het is een manier om het onderhoud tot een minimum te beperken, technische problemen te vermijden en tegelijk de levensduur van de Compacto zoveel mogelijk te verlengen, zegt ‘Fred’ Mertens-Sugg, oprichter van het merk. We hebben gekozen voor een compact formaat zodat fietsers in alle soorten en maten hun fiets (bijna) overal kunnen meenemen en wegzetten."

Het elektrische fiets-aanbod groeit gestaag, maar de oprichter van SUGG besloot tegen die trend in te gaan. Ervaring en lang nadenken over ontwerp, montage, gebruik en milieu leidden tot een mechanische, stevige maar lichte, praktische en lokaal geproduceerde fiets die voor de meeste gebruikers en trajecten geschikt is. De Compacto biedt comfort en souplesse in de pittige fietsomgeving waar Brussel om bekendstaat, ook omhoog en omlaag. Het merk wil de stadsbewoners zo motiveren dit vervoermiddel te kiezen en bij te dragen tot een betere levenskwaliteit met een minder vervuilde stad, harmonieuzer verkeer en efficiënte verplaatsingen.

De Compacto in Parijs  © SUGG
De Compacto in Parijs © SUGG

De merknaam is rechtstreeks verbonden met de familiegeschiedenis van de oprichter, Frédéric Mertens-Sugg. De familienaam van zijn moeder, die hij graag in de verf wil zetten in plaats van die van zijn vader, zoals gebruikelijk is.

Het merk biedt met de Compacto momenteel een model aan. Ontwerp en assemblage gebeuren in Brussel en de hoogwaardige onderdelen zijn grotendeels afkomstig van Europese fabrikanten.

SUGG startte zijn activiteiten op in november 2022 met een eerste kleine productie van honderd fietsen in zijn nieuwe atelier in de Brusselse Lakenstraat. Voorlopig werken er met Maulde Galles en Sylvain Debliquy, twee ervaren monteurs, deeltijds. De eerste Compacto's verschenen reeds in het straatbeeld (al 25 fietsen verkocht). Het merk mikt op de verkoop van 100 fietsen voor de zomer van 2023 en bereidt al nieuwe bestellingen van onderdelen voor. SUGG wil zijn productievolume langzaam opvoeren om rustig te groeien met oog voor de kwaliteit van het product, het welzijn van de medewerkers en tevreden klanten.

De Compacto

De Compacto is een compacte fiets die bijzonder makkelijk mee te nemen en op te bergen valt. Door de gestroomlijnde geometrie en onderdelen uit het baanwielrennen, gaat hij snel van start, beweegt fluks naar links en rechts en kan spectaculair versnellen. Hij is bovendien een heel goede klimmer. Kortom, een ideaal vervoersmiddel in een stad met veel heuvels, waar de ruimtes almaar krapper worden.

Voor meer technische informatie: https://sugg.be/nl/product/compacto/Prijs: 1210 euro.

Prijs : 1210 euro.

De Compacto  © SUGG
De Compacto © SUGG

Om de Compacto van SUGG te testen kunt u contact opnemen met Talking Birds:

De ateliers:

Elsene