Balkan Trafik voegt Oekraïense rocker Yuriy Gurzhy (RotFront -Emigrantski Raggamuffin Kollektiv) toe aan line-up

Brussel, 23 maart 2022 – Balkan Trafik voegt de Oekraïense rocker Yuriy Gurzhy van RotFront toe aan het programma. Gurzhy – vooral bekend voor zijn hits zoals Disko Boy (een coproductie met Shantel) en zijn nummers ‘Gay, Gypsy and Jew’, ‘Sigaretta’ en ‘B-Style’- zal op 29 april als gastmuzikant optreden met de groep Rasta Zeneca. Deze groep is speciaal samengesteld voor het festival en bestaat o.a. uit Roel Poriau (Think of One), bassist Tomas de Smet (Zita Swoon, Think of One), guitarist David Bourguignon (Manu Chao, La Kinky Beat) en toetsenist Suki Ljatifi (Antwerp Gypsy Ska Orkestar). Ze worden begeleid door de bekende Spaanse zangeres Amparo Sánchez.

“Natuurlijk zijn we allemaal erg geraakt door de oorlog in Oekraïne. Ik woon zelf bijna twee jaar in Moldavië, vlakbij de Oekraïense grens”, deelt Balkan Trafik-organisator Nicolas Wieërs mee. “De beste manier om als festival mee te spreken over het onderwerp is door een stem te geven aan de fantastische muzikanten van de regio. Gurzhy is een van de meest bekende Oekraïense muzikanten van zijn generatie en is ideaal geplaatst om een belangrijke artistieke bijdrage te leveren aan de 16de editie van Balkan Trafik.”

Gurzhy woont en werkt in Berlijn, maar hij volgt de situatie in Oekraïne op de voet.

“De golf van solidariteit voor Oekraïne in Europa is gigantisch geweest. De oorlog die al 8 jaar duurt, is (her)ontdekt. Op dit moment heeft Oekraïne elk beetje aandacht nodig. Ik plan daarom om m’n uiterste best te doen als ambassadeur van de Oekraïense vibe op Balkan Trafik dit jaar. Slava Ukraini!”
Yuriy Gurzhy - © Manuel Miethe

Op vrijdag 29 april zal Yuriy Gurzhy samen met Rasta Zeneca op het podium staan in Brussel (De Brouckèreplein). Rasta Zeneca is een nieuw project, samengesteld door het Balkan Trafik Festival. Het is een gepassioneerde en fascinerende nieuwe muziekgroep, die bestaat uit ervaren, gerespecteerde muzikanten en grote namen uit de wereldmuziek.

Rasta Zenca - © Balkan Trafik

Rasta Zeneca bestaat uit de volgende muzikanten:

• Amparo Sánchez (Espagne) ​ - ​ vocals
  • Yuriy Gurzhy (Ukraine) ​ - ​ vocals
  • Willy Fuego (Spain-Belgium) ​ - ​ guitar
  • David Bourguignon (Germany) ​ - ​ guitar
  • Valbon Dzelili (Belgium-Albania) ​ - ​ clarinet
  • Suki Ljatifi (Belgium-Kosovo) ​ - ​ piano
  • Seven Kadrievi (Belgium-North Macedonia) ​ - ​ trumpet
  • Thomas Morzewski (Belgium) ​ - ​ trumpet
  • Tomas De Smet (Belgium) ​ - ​ bass
  • Roel Poriau (Belgium) ​ - ​ drums

Meer info:

Voor media:

Voor interviewaanvragen of toegang tot het festival van 28/04 tem 1/05 (in functie van een reportage/artikel) kan u contact opnemen met Talking Birds public relations.

Culture Brussels