Annelies Verbeke wint Ultima Letteren

Brussel, 27 april 2022 — Annelies Verbeke ontvangt op dinsdag 10 mei de Ultima Letteren tijdens de Ultimas 2021 awardshow in deSingel. De Vlaamse Gemeenschap reikt deze cultuurprijzen jaarlijks uit als erkenning voor de socio-culturele sector. In totaal worden 13 laureaten bekroond in evenveel categorieën. De jury over Verbeke: “Annelies Verbeke schrijft zich de eeuwigheid in met haar romans, theaterteksten, recensies en kortverhalen. Ze blinkt uit in dat laatste genre en ze ontpopte zich mede daardoor als een pleitbezorger en ambassadeur van het kortverhaal. Maar ook met haar maatschappelijke engagement verrijkt Verbeke onze literatuur.”

Annelies Verbeke (°1976, Dendermonde) sleepte met haar debuutroman Slaap! (2003) meteen drie literatuurprijzen in de wacht en brak zo door bij het grote publiek. In 2006 verscheen haar tweede roman Reus, die in 2007 al werd opgevolgd door haar eerste verhalenbundel Groener Gras.

De jury looft Verbeke’s schrijfstijl, schrijverstalent en maatschappelijk engagement. In 2021 drukt ze haar stempel met de bundel Treinen en Kamers met 15 kortverhalen. Daarin gaat Verbeke als meesterverteller aan de slag met 17 bekende en minder bekende literaire klassiekers, zoals Frankenstein of Don Quichote.

Annelies Verbeke is actief bij het schrijverscollectief Fixdit en is sinds 2021 writer-in-residence aan de KU Leuven, waar ze creatief schrijven doceert en evenementen organiseert rond o.a. Artificiële Intelligentie, taal en creativiteit.

Annelies Verbeke © Wannes Nimmegeers

Uit het juryrapport:

“Het schrijverscollectief Fixdit schenkt niet alleen aandacht aan het huidige literatuurlandschap maar ook aan onterecht vergeten schrijfsters. Mede dankzij Verbeke verscheen in juli 2021 een nieuwe druk van de vergeten parel Een revolverschot van Virginie Loveling, waarvan zij het nawoord en de bewerking verzorgde. Dus ook met haar maatschappelijke engagement verrijkt Verbeke onze literatuur.”

​Ultimas 2021 op dinsdag 10 mei in deSingel, op VRT NU en op Radio 1

Er worden Ultimas uitgereikt in 13 categorieën. Een professionele jury droeg 12 laureaten voor, waaronder ook Verbeke. Dit jaar is er daarnaast voor het eerst ook een Publieksprijs, die door het grote publiek wordt verkozen.

Elke laureaat ontvangt een award en een geldprijs van 10.000 euro. Uitzondering hierop is de Ultima voor Algemene Culturele Verdienste. Deze prijs van 20.000 euro bekroont een integrale carrière.

De 13 winnaars worden letterlijk in de schijnwerpers gezet op het podium van deSingel op 10 mei. Sofie Lemaire en Thomas Vanderveken presenteren de awardshow, die vanaf 19 uur live wordt gestreamd op VRT NU en Radio 1.

Praktisch voor pers

Indien u een gesprek wenst met Annelies Verbeke, kan u contact opnemen met Annelies Boddez van Talking Birds Public Relations.

Gelieve het embargo tot woensdag 4 mei 5.00 uur te respecteren.

De laureaten in de andere categorieën worden een week voor de uitreiking (eveneens onder embargo tot 10 mei, na afloop van de awardshow) bekendgemaakt via een persbericht.

De motivatietekst van de jury alsook een bio van de laureaat vindt u hieronder.

Motivatietekst Ultima Letteren.pdf 142 KB Biografie Annelies Verbeke.pdf 156 KB

Culture Brussels