17 maart, Dag van de Helpdeskmedewerker: Björn De Brandt (38) van de helpdesk van de gemeente Londerzeel is de Held van de Helpdesk 2022

PERSUITNODIGING - overhandiging prijs ‘Helden van de Helpdesk’ aan de winnaar: donderdag 17 maart, 10.30 u, Administratief Centrum Londerzeel.

EMBARGO tot 17 maart, 10.30 u

Antwerpen/Londerzeel/Ieper, 17 maart 2021 – Björn De Brandt startte net voor de coronapandemie als IT-helpdeskmedewerker bij de gemeente Londerzeel. Hij kwam meteen voor grote uitdagingen te staan, met een volledige overschakeling naar telewerk. Na twee jaar hard werken wordt hij vandaag beloond met de titel van Held van de Helpdesk 2022. Dat is de hoofdprijs in de Helden van de Helpdesk-wedstrijd van software- en consultancybedrijf TOPdesk. Ook Milad Ayoubi van Stad Ieper viel in de prijzen. Hij mag de publieksprijs mee naar huis nemen.

“De cruciale rol van helpdeskmedewerkers werd door de pandemie overduidelijk. De afgelopen twee jaar is de nood aan goede help- en servicedeskondersteuning op een overtuigende manier aangetoond”, zegt Robbert van der Tas, Managing Director Belgium van TOPdesk.

Van der Tas: “Plots zat iedereen thuis met zijn laptop, had toegang nodig tot de bedrijfssystemen, een goede internetverbinding, de juiste veiligheidsinstellingen etc. De rol die Björn speelde bij de gemeente Londerzeel is daar een mooie illustratie van.”

Van ’manusje van alles’ naar IT-helpdeskmedewerker dankzij avondschool

Björn De Brandt (38) werkt sinds begin 2020 op de helpdesk van de gemeente Londerzeel. Daarvoor was hij 14 jaar aan de slag als ‘manusje van alles’ bij de gemeente. Dankzij een opleiding netwerkbeheer in avondschool, kon hij een nieuwe weg inslaan.

De job van De Brandt bestaat voornamelijk uit het depanneren van collega’s met computerproblemen en het configureren van nieuwe computers.

“Mijn troeven? Ik probeer mijn collega’s altijd met de glimlach te benaderen, zelfs al komt iemand vijf keer op een dag bij me aankloppen. Mensen zijn al zenuwachtig genoeg als ze naar de helpdesk bellen. Ze vrezen vaak dat ze iets verkeerd gedaan hebben.”

Ook zijn collega’s zijn enthousiast over Björn, zo blijkt uit hun motivatie van zijn nominatie: “Björn kan moeilijke dingen op een simpele manier uitleggen. Hij is bovendien super bereikbaar en hulpvaardig. Hij werkt vlug én met de glimlach!”

Maak hieronder kennis met Björn:

“Mail met wel héél veel schrijffouten bleek van collega met kapot toetsenbord te zijn”

Van 17 februari tot 3 maart kon elke Vlaming een helpdeskmedewerker nomineren.
​Uit de vele inzendingen koos de professionele jury, met o.a. ook Frederick Vereecken (de winnaar van de editie van 2021), vier finalisten. Daarop kon opnieuw gestemd worden, van 10 tot 15 maart, voor de toekenning van de publieksprijs. De juryprijs – de officiële titel van Held van de Helpdesk – werd bepaald op basis van een presentatie aan de jury. ​ Björn De Brandt kwam daar als finale winnaar uit.

De publieksprijs gaat naar Milad Ayoubi van de Stad Ieper. In totaal werden er op 5 dagen tijd (van 10 tot 15 maart), maar liefst 443 stemmen uitgebracht. 166 daarvan gingen naar Milad. ​

De andere twee finalisten waren Aslambek Eskhadzhiev van Korian en Kathy Versavel van de Stad Kortrijk.

Milad over zijn meest bevreemdende ervaring op de helpdesk: “Ik kreeg een wel héél slecht geschreven mail, met hele vreemde tikfouten. Ik kon eruit afleiden dat het toetsenbord van mijnheer of mevrouw stuk was. Ik heb maar gebeld in plaats van gemaild om te horen wat er precies scheelde, en meteen een nieuw klavier opgestuurd.”

Maak hieronder kennis met Milad:

Cruciale rol van helpdeskmedewerkers verdient erkenning

Software- en consultancybedrijf TOPdesk lanceerde de Helden van de Helpdesk-wedstrijd vorig jaar voor het eerst. “Help- en servicedeskmedewerkers vervullen een cruciale rol in heel wat bedrijven. Zij zorgen ervoor dat alle radertjes blijven draaien. Dat verdient erkenning”, zegt van der Tas.

Praktisch

Op donderdag 17 maart, de Dag van de Helpdeskmedewerker, overhandigt Robbert van der Tas de superheldencape en bijbehorende prijs aan Björn De Brandt op zijn werkplek, het Administratief Centrum van de gemeente Londerzeel.

U bent van harte welkom om daarbij te zijn. Björn en Robbert zijn beschikbaar voor interviews.

Tijdstip: 10.30 u

Adres: Brusselsestraat 25
​1840 Londerzeel

Opgelet: door werken is de parking van het Administratief Centrum enkel toegankelijk via de Ursulinenstraat.

Gelieve uw aanwezigheid te bevestigen bij Clara van Talking Birds.

Ook Milad Ayoubi van de Stad Ieper, winnaar van de publieksprijs, is beschikbaar voor interviews. Gelieve contact op te nemen met Talking Birds indien u hem wenst te spreken.

Er rust een embargo op berichtgeving over de winnaars tot donderdag 17 maart, 10.30 u.

IT, marketing, new media & cyber security