15.000 Belgen op een Swapfiets

Antwerpen, 27/28 oktober 2021 - Swapfiets rondt de kaap van 15.000 klanten in België. Met 5.000 abonnees in Brussel en 10.000 in Vlaanderen realiseert het fietsabonnement met de blauwe voorband een gestage groei in lijn met hun missie: zoveel mogelijk mensen op een fiets krijgen én die fietsen zo circulair mogelijk produceren.

Afgelopen zomer stuntte wielrenner Wout van Aert nog met zijn blauwe voorband in de Tour de France. Ook sponsor Swapfiets, dat de Belgische Team Jumbo-Visma kampioen van zijn streepje blauw voorzag, zette een straffe prestatie neer. 15.000 Belgen rijden vandaag op één van de vier modellen van Swapfiets. Naast de stadsfiets Deluxe 7, de op Nederlandse leest geschoeide omafiets Original en de e-bike Power 7, kwam het bedrijf het afgelopen najaar nog met een extra model. De Power 1, een lichte e-bike zonder versnellingen aan een zeer competitieve prijs (49,90 euro per maand), wist heel wat abonnees te overtuigen.

Zo’n 300 Belgen rijden vandaag op een Power 1, nog eens 1.000 nieuwe Power 1-fietsen worden de komende tijd op de Belgische markt verwacht. Ook de andere Swapfiets e-bike, de Power 7, blijft populair, met zo’n 4.000 abonnees. Vooral in Brussel zijn de fietsen met elektrische aandrijving een grote hit, dankzij de heuvelachtige ligging van de stad. Ook in Antwerpen, Gent, Mechelen en Leuven blijft Swapfiets groeien.

De groeiende fietsinfrastructuur in onze steden, gecombineerd met stijgende populariteit van duurzame vervoersmodi, leverde Swapfiets al een sterke groei op in 2020. Toen kwamen er goed 5.000 klanten bij op een jaar tijd. Ook dit jaar blijven meer en meer Belgen heel bewust de keuze voor Swapfiets maken.

Eind 2020 waren er 12.500 Belgische klanten, sinds de jaarwisseling zijn er daar nog eens om en bij de 2.500 bijgekomen.

​Duurzame ambitie

Het gemak van een fietsabonnement, voor een vast bedrag per maand, reparaties en onderhoud inbegrepen, blijft een van de grote sterktes van het concept. Daarnaast weten de abonnees ook de duurzame aspiraties van Swapfiets te appreciëren: tegen 2025 wil Swapfiets volledig circulaire fietsen produceren. De Deluxe, de standaard stadsfiets van Swapfiets, is vandaag al voor 88 procent circulair - dat is dubbel zo circulair als een gelijkaardige fiets uit de fietsenwinkel.

Society Lifestyle Durability